dinsdag 22 maart 2016

Lammetjes en de Zwerfkeienroute

Op zondag 13 maart was er Lammetjesdag bij de schaapskooi in het natuurgebied de Loenermark. Zo'n druk bezocht evenement trekt mij niet zo. De lammetjes zie ik natuurlijk wel graag. In het gebied rondom de schaapskooi zijn een aantal wandelroutes die aangegeven worden d.m.v. gekleurde paaltjes. Twee jaar geleden werd door een groep vrijwilligers een zwerfkeienroute in ere hersteld. Die 7 kilometer lange route hebben wij zondagmorgen (20 maart) gewandeld. Wij startten op de parkeerplaats bij de schaapskooi. Allereerst bezochten we de lammetjes. De ooien en hun lammetjes waren buiten. Een groep liep in de wei naast de schaapskooi en een andere groep liep op het grote veld. Het was zo leuk om ze te zien en te horen. Geen moment was het stil, telkens waren er blatende lammetjes te horen.

















De route leidde ons over rechte en slingerende paadjes door het bos. We passeerden heidevelden, zandverstuivingen en vennetjes. Op veel plekken waren wij nog niet eerder geweest. Het was een mooie en afwisselende route. Helaas verdween het zonnetje al snel achter de wolken, maar gelukkig bleef  het droog.































Op de onderstaande zie je een specht aan het werk. Het is even een zoekplaatje, maar als je goed kijkt ontdek je het rode kopje.






Aan het eind van de route kwamen we weer langs de schaapskooi. Wij konden dus nogmaals van de lammetjes genieten. Inmiddels verbleef er een groep ooien en lammetjes in de oude schaapskooi. Hier konden we op verschillende plekken even naar binnen gluren. Wij hadden zondag dus onze eigen Lammetjesdag.







De groep vrijwilligers die bezig is geweest met het herstellen van de zwerfkeienroute zet zich nu in voor een nieuwe uitkijktoren vlak bij de schaapskooi. Hopelijk wordt die over niet al te lange tijd gebouwd. De oude uitkijktoren heb ik als kind heel wat keren beklommen. 

26 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige plek om te wandelen. Zijn er ook fietspaden? Weet jij dat? Het lijkt me namelijk ook een super mooi gebied om te fietsen, als ik weer met mijn broer op de fiets ga.
    Heerlijk deze schattige lammetjes. Een genot om te zien.
    Fijne eerste lenteweek,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mirjam, er zijn fietspaden, fietsknooppunten en de anwb wegwijspaddenstoelen. Vanaf de Droefakkers in het centrum van Loenen fiets je zo de Loenermark in.
      De volgende fietsroute gaat over de hei en langs de schaapskooi. http://www.gpsfietsroutesgelderland.nl/gps-fietsroute-lieren-loenen-38-km/
      Kijk ook eens hier http://www.lekkerfietsen.nl/
      http://loenenopdeveluwe.info/bezoekers/natuur-en-recreatie/fietsen/

      Verwijderen
  2. Heerlijke omgeving en je proeft toch al een klein beetje de lente.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn lammetjes toch leuk, dat gespring en geblaat, daar word je gewoon vrolijk van. Prachtige foto's weer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat doe je mij hiermee een plezier OOO wat leuk al die schapen en lammetje geweldig en wat veel maar ook OOO het heidelandschap geweldig! Dank je wel het is genieten van al je mooie foto's!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a beautiful walk. Looks like the precious lambs were ready for you to hop the fence and have a picnic with those picnic tables. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel voor deze prachtige foto's en ondanks dat het zonnetje niet scheen is het genieten van deze mooie omgeving.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor de mooie wandeling. En oh die lammetjes ik zou ze allemaal wel willen knuffelen.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het daar mooi hè!
    Vorig jaar heb ik ook bij de schaapskudde gelopen, maar wel op een andere route.
    Het was heerlijk!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie wandeling en daarbij dan nog al die leuke lammetjes, echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier ben ik in mijn jeugd ook vaak geweest, we hielden er vaak verjaardagsfeestjes. Ook op de uitkijktoren heb ik diverse keren gestaan. Eerst bij de schaapskooi kijken, dan het grote grasveld oversteken en vervolgens door een stukje bos op zoek naar de toren. Heel erg leuk om weer terug te zien!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat is het daar mooi en dat met al die lammetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke foto's! Ik ben gek op lammetjes, dank je!
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijke wandeling, heb er van genoten, de lammetjes zijn al best groot, maar leuk om te zien, blijven ze,
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook voor mij een heel bekende omgeving... vroeger zijn we hier vaak geweest.
    't Is een prachtige plek! Erg leuk om je foto's te zien, zoveel herkenning!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste Willy,
    Wat een pracht dag was het in zijn totaal, al ging de zon al snel onder.
    Wij hebben tenminste al bijna twee weken zomertijd, dat scheelt erg veel voor de middaguren met zonlicht.
    Ik moest wel lachen met het woord ooien en dacht, hoe moeten buitenlanders in vredesnaam perfect Nederlands leren. Moeilijk zat en zulke termen daar moet je toch echt wel mee opgegroeid zijn.
    Die zwerfkeien zijn erg goed gelegd, een pracht initiatief!
    Jullie hadden nog wel een kleine hindernis met wat modder op je weg.
    Prachtige omgeving en heel mooie foto's die ook erg goed de geweldige sfeer meedelen met je lezers.
    Zo is b.v. die solitair boom zo mooi gevangen met je camera!
    Ook de mossen die hun rol vervullen in de natuur. Er is zoveel te genieten voor het oog.
    Fijne aankomende Paastijd en liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig gebied, daar moeten we echt ook eens heen voor een mooie wandeling!! Dank je wel dat we mee mochten genieten, lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lammetjes, echt voorjaar. Nu nog wat meer zon.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met of zonder lammetjes lijkt me dit een heerlijke wandeling. Met geeft natuurlijk wel een extraatje.
    Vrolijk Pasen
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige wandelroute lijkt me dat. Ook afwisselend en zeker extra leuk met al dat geblaat van de lammetjes.
    Heel fijn Paasweekend Willy!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtig. Hier wil ik ook wel naar toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuke wandeling met de prachtigste foto's. Ik droom al van mooie wolletjes bij het zien van al die schapen :-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou zeg, hebben we allebei over lammetjes geschreven, maar de mijne maken geen geluid.
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt en wat wonen we toch in een heerlijk land met zoveel mooie natuur!
    ik ga snel nog eens verder lezen Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh, ik had ook zo graag nog een lammetje voor mijn lens gehad voor het 366 project, maar ik zag ze elke keer alleen vanuit de auto, dat gaat te vlug voor een foto. Mooie reeks heb je gemaakt. Deze wandeling heb ik gepind op mijn bord Travel - To Go - Netherlands... met vooral tips van jou! Handig hoor, nu nog allemaal een keer uitvoeren ;)

    BeantwoordenVerwijderen