dinsdag 2 december 2014

Wandelen dicht bij huis

Voor een wandeling in het bos hoeven we niet ver van huis, dus dit keer laten we de auto staan en gaan te voet op pad. Eerst passeren wij een aantal verbouwde boerderijen. Schapen, kippen en twee ezels lopen in de wei. De twee ezeltjes heb ik al vaak gefotografeerd, want ik vind ze zo leuk. Deze keer staan ze helaas wat ver weg.








Ik heb een collage gemaakt van foto's van vorig jaar oktober. Hier zijn de ezels beter te zien.


Wij wandelen naar het Webersbos, dat ligt aan de noordoostkant van Eerbeek. Het behoort bij landgoed Het Huis te Eerbeek. Het oorspronkelijke huis dateert uit de middeleeuwen, maar is diverse keren verbouwd. In 1895 kwam het in bezit van professor Max Weber en zijn echtgenote. Huidige eigenaar van het landgoed is het Geldersch Landschap. In Het Huis te Eerbeek en het daarbij behorende modernere gebouw, de voormalige volkshogeschool, is een HOTEL gevestigd.












Bij de beek, aan de rand van het landgoed, staat een oude oliemolen. Het is de enige bovenslag watermolen in Nederland die compleet en nog in werking is. De molen kan tijdens een aantal zaterdagen bezichtigd worden. De vrijwilligers zijn dan aan het werk en laten zien hoe er lijnolie geslagen wordt. Op dit moment staat er geen water in de beek, want er zijn werkzaamheden bij de vijver op het landgoed. Als deze werkzaamheden klaar zijn, zal er ook bij een lage waterstand van de beek altijd een regelmatige watertoevoer voor de molen zijn. Op deze manier kan de molen het hele jaar draaien.


Hieronder plaats ik een vijftal foto's van vorig jaar oktober, tijdens een bezichtiging van de in werking zijnde oliemolen.







Bij de vijver ziet het er nu dus een beetje triest uit. Er wordt gebaggerd en de beschoeiing langs de kant wordt vernieuwd. Als kind ging ik in de winter schaatsen op de vijver. In de herfst zocht ik in het bos beukennootjes en tamme kastanjes. Tijdens de schooltijd had ik hier buitengym. Dat was meestal bosloop. Een leuke tekenles in het bos kan ik mij ook nog herinneren.



Om te laten zien hoe prachtig de vijver is, heb ik er een foto bijgeplaatst van vorig jaar oktober.


INFORMATIE GELDERSCH LANDSCHAP & KASTEELEN


21 opmerkingen:

  1. Dit is jeugdsentiment...ik zie hele bekende plaatjes voorbij komen. Leuk om hier herinneringen bij op te halen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk lijkt me om in zo'n mooie omgeving (en avontuurlijk:0) op te groeien !

    Mooi nu de kleurige blaadjes...
    Groetjes,
    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig. Hier liggen ook heel veel herinneringen voor mij. Heb er zelfs tranen van in mijn ogen,
    Hier wandelden mijn lief en ik ook zo vaak. Helaas is hij er niet meer. Groot gemis.
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Lieve Nienke, herinneringen om te koesteren, maar die ook pijn doen om het gemis van je lief. Knuffel en liefs!

      Verwijderen
  4. Dat was een heerlijke wandeling, ik heb genoten. De herfst kan zo mooi zijn.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willy,
    Wat een super mooie omgeving weer. Ik ga dit onthouden voor als ik in het voorjaar weer de fietstochten ga doen met mijn broer... Heerlijk hoor... zo mooi daar...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige wandeling en leuke uitleg zeg...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n wandeling in de directe omgeving. Zoveel te zien. Mooie foto's.
    Groet, dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi Willy, het was fijn om even met je mee te wandelen en te genieten van de prachtige omgeving. Wat bijzonder ook die lijnoliemolen, daar zou ik wel eens willen ruiken ;) Lijkt me heerlijk en doet me altijd denken aan mijn kindertijd. Mijn vader was huisschilder en had altijd een dotje stopverf in de zak van zijn overall.. die geur vergeet je nooit meer, het is voor mij een geur van geborgenheid! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dat was weer een mooi uitstapje ook voor mij :)
    Ik vind je foto's erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb ik genoten van de mooie herfstfoto's, vooral met die vlammende oranjetinten ! Jammer dat ik niet wat dichterbij een echt bos woon.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's laat je weer zien, die herfstkleuren zijn zo mooi. En dei ene donkere ezel lijkt precies op de twee ezels die wij hebben. Wat zijn ze leuk he. Die van ons zijn grote vrienden met de poes, zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's van een prachtige omgeving! Fijn om daar zo dichtbij te wonen!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig zo dicht bij huis ,hele mooie foto s weer genoten hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja de herfst in eigen land is ook prachtig en de molen geweldig!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's Willy. Je woont in een schitterende omgeving.

    Groetjes
    Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je woont in een prachtige omgeving Willy! Fijn om al dat moois om de hoek te hebben.

    Een fijne dag verder!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat is het daar mooi Willy en zo sfeervol.
    Na de restauratie zal het heus wel weer goed komen met die prachtige omgeving

    Liefs en een fijne donderdag.
    Mapi.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk Willy dat ik bij jou nu ook wandelideeën opdoe :-)
    Het blijft een leuke bezigheid; dat wandelen en foto's maken.
    Groetjes, TruusW

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig mooi. We zijn net terug van een week Nederland (Drenthe) en het was fantastisch. Nederland is zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen