dinsdag 18 maart 2014

Plastic soep

PLASTIC SOEP, ook wel plastic eiland en kunststofarchipel genoemd, laat me niet meer los. Eigenlijk is het toch bijna niet voor te stellen dat er midden in de Stille Oceaan een enorme vuilnisbelt van plastic drijft. Volgens onderstaand filmpje een afmeting van 2 keer de VS . Op de website PLASTIC SOUP FOUNDATION kun je er alles over lezen.


Eén van de gevolgen van plastic soep is te zien in de film Midway. Midway is een vogeleiland midden in de Stille Oceaan. Website MIDWAY JOURNEY.



MIDWAY a Message from the Gyre : a short film by Chris Jordan from Midway on Vimeo.

13 opmerkingen:

  1. Hallo Willy,

    Dank voor het delen van deze info. Ik loop altijd al met linnen en andere duurzame tassen bij me, maar nu neem ik helemaal nooit meer een plastic zakje aan! Jeetje, wat afschuwelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is heel erg Willy.
    Ik heb ook al een keer een reportage gezien en soms maakt je het machteloos. Ik kan er wel opletten geen plastic tasjes enzo te gebruiken, maar hoe vaak erger ik me eraan hoeveel spullen verpakt zijn in plastic wat niet nodig is.
    Hier is vooral internationaal willen voor nodig en die wil is niet urgent.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik had er al eens een reportage over gezien. Het is gewoon vreselijk. Maar als je ook ziet hoeveel er in plastic verpakt is.
    Plastic is eigenlijke te goedkoop. Men gaat er te slordig mee om. Het is werkelijk een wegwerpartikel. Voor mij dus nooit een plastic tasje.Hopelijk wordt de wereld wakker en wordt er iets gedaan aan dit enorme probleem.
    Groetjes Will








    BeantwoordenVerwijderen
  4. In en in triest Willy, en heel goed dat je er de aandacht op vestigt. We weten het allemaal en toch vervuilen we allemaal, nou ja bijna allemaal dan... Als iedereen nou nog een beetje meer zijn best zou doen en de plastic tasjes boycot in de winkels, dat zou het alvast een stuk beter worden...
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een vreselijk probleem. Zeker ook alle hele kleine stukjes plastic! Gelukkig raken steeds meer mensen op de hoogte en hoewel wij als individu niet veel kunnen doen is het toch belangrijk om plastic afval apart in te zamelen zoals we hier in Westland doen en zelf een mandje voor de boodschappen mee te nemen.
    Alle kleine beetjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat vreselijk toch ,ik verzamel alle plastic breng wekelijks een vuilniszak vol weg naar de container ben iedere keer weer verbaast over de hoeveelheid en gebruik altijd mijn. Eigen tassen maar daarmee is het probleem nog lang niet opgelost, lieve groet marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rommel in het openbaar is voor mij een bron van ergernis en dat weten mijn dochters maar al te goed. Zij durven in mijn bijzijn ook echt niets op de grond te gooien. Ik neem wel vrij makkelijk een plastic zakje aan bij de boodschappen, maar hier thuis wordt dat met het andere plastic wel goed gescheiden voor hergebruik. Als iedereen het afval netjes in de prullenbak zou doen, dan zag de wereld er heel anders uit.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb er laatst een reportage van gezien. Het is niet zomaar een klein eilandje het is gigantisch. Wat maken we toch een hoop kapot met z'n allen. Probeer zo min mogelijk plastic tasjes mee te nemen. Heb altijd twee linnen tasjes bij me maar soms ontkom je er niet aan. Maar dan krijgen ze een tweede leven in de pedaalemmer. Maar als je goed om je heen kijkt en ziet hoe sommige spullen ingepakt worden. Niet normaal meer vooral in de bouwmarkten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat vreselijk!!!!!! En we doen er allemaal aan mee of we willen of niet. Wij sceiden afval en zijn elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid plastic die we, zelfs in een 2 persoonshuishouden elke week naar de containers brengen.
    Plastic tasjes krijgen altijd een tweede leven. Maar het is een minuscuul druppeltje in die enorme plasticzee.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben het helemaal met je eens. Het is inderdaad vreselijk! Onvoorstelbaar dat hier niet iets aan gedaan kan worden.

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beste Willy,
    Ja, met zo'n 6 biljoen mensen op deze planeet en waarvan velen níet het discipline besef hebben om vuilnis niet van je af te gooien maar in te zamelen, dan krijg je zoiets. Ook wordt er dus op stranden en op de zee vanalles weggegooid. Persoonlijke verantwoordelijkheid voor het millieu en dat begint thuis met de opvoeding.
    Het weigeren van plastic tassen lost hier niks mee op; díe komen immers niet in de zee terecht...
    Liefs,
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor deze info! Ik zal je link even lezen. Ik las ergens dat als je polyester kleding wast, er microdeeltjes polyester met het waswater verdwijnen, water dat uiteindelijk in zee terecht komt en een zeer groot probleem voor het ecosysteem in zee veroorzaakt. Ik koop dus nooit iets met polyester.
    Liefs, Elsina

    BeantwoordenVerwijderen